[ad_1]
Elbilsföretaget Fisker Inc. tar en sida ur Teslas bok och ger stora tummen åt idén om bitcoinbetalningar och hävdar att den inte kommer att acceptera världens största och mest populära kryptokurrency efter marknadsvärde när som helst för varor och tjänster .
Fisker säger “nej” till BTC
Tesla meddelade för några veckor sedan att företaget skulle acceptera bitcoin för artiklar som det producerade. Kunder kunde bokstavligen gå in i en återförsäljare och sedan välja den bil de gillade och betala för den med bitcoin … Det är åtminstone intrycket vi fick. Det visar sig att Elon Musk – den sydafrikanska entreprenören bakom företaget – inte kunde främja bitcoinbrytningsprocessen, som han hävdar kan skada miljön, och som ett resultat har han avbrutit sitt beslut.
Flytten var ett hårt slag för kryptosamhället, och nu ser det ut som att Tesla inspirerar andra bilföretag att göra liknande manövrer. Henrik Fisker – VD för det Los Angeles-baserade fordonsföretaget – säger inte nödvändigtvis att bitcoin kommer att göra det aldrig accepteras, men för närvarande anser han inte att BTC är en “hållbar lösning.” Liksom Musk är han bekymrad över de miljöfaror som potentiellt utgörs av BTC och andra former av krypto, och han är inte villig att ta några chanser.
I en nyligen intervju sa Fisker om bitcoin:
Det är inte miljövänligt.
Många av attackerna på bitcoin härrör från det faktum att mycket av det fortfarande bryts i Kina. Det asiatiska landet är inte känt för sin omtänksamt attityd gentemot föroreningar, och är fortfarande starkt beroende av kol och andra ”smutsiga” fossila bränslen för att bryta tillgångar. Siffror som Kevin O’Leary – aka Mr. Wonderful i TV-programmet “Shark Tank” – har till och med sagt att de inte har något intresse av att köpa mer BTC som bryts i Kina, och till och med kallat det “blodmynt” i de senaste uttalandena.
Reaktionen på Fiskers kommentarer har varit relativt upp och ner, med vissa som hävdar att han gör rätt och andra säger “Vem bryr sig?” I skrivande stund har Fisker inga bilar eller fordon i produktion, så tanken på att betala för en ny bil med BTC genom företaget innebär verkligen inte mycket.
Du är inte så stor som du tror
Dessutom, medan Elon Musk – som har vunnit internationell berömmelse för sina tekniska bedrifter – potentiellt kan orsaka enorma vågor i kryptovalutautrymmet, verkar Fisker å andra sidan ganska liten vid jämförelse. Mannen är ingenstans nära lika känd för allmänheten som Musk, och hans företags aktier har inte en position som Teslas.
Den senare handlas till exempel för nästan 590 dollar per aktie vid presstid, medan Fisker-aktien handlas för drygt 12 dollar, vilket gör det till David till Teslas Goliat.
Source link