[ad_1]
Några toppmetall- och gruvföretag har samlats för att spåra kobolt som används i elbilar med hjälp av blockchain-teknik.
Spåra kobolt med blockchain
Enligt en officiellt tillkännagivande Torsdagen den 20 maj 2021 kommer Schweizbaserat råvaruhandel och gruvföretag Glencore tillsammans med ledande gruvarbetare Eurasian Resources Group (ERG), CMOC och batterimaterialleverantören Umicore att testa en blockchainbaserad lösning Re | Source.
Re | Source grundades av ERG, Glencore och CMOC 2019, där Umicore senare gick med, tillsammans med en anonym elfordonstillverkare och ett batteriföretag. Lösningen utvecklades i syfte att förbättra öppenheten i koboltvärdekedjan.
Blockchain-lösningen kommer att spåra kobolt från produktionsanläggningar i Demokratiska republiken Kongo (DRC) till produktionsanläggningar för elfordon. Förutom de ovan nämnda företagen skulle en stor batteritillverkare och en global pionjär för elfordon också vara inblandade i piloten.
DRC producerar över 70 procent av världens koboltförsörjning. Den ökade efterfrågan på elbilar har också lett till en ökad efterfrågan på kobolt. Men människorättsaktivister har genom åren avfärdat de risker och omänskliga förhållanden där kobolt bryts.
Bortsett från effekterna av koboltbrytning på miljön har även barnarbete använts för dessa gruvdrift. Rapporter visar att barn så små som sju år bryter kobolt under farliga förhållanden.
För att se till att kobolt som bryts inte får genom omänskliga förhållanden använder de stora aktörerna blockchain, eftersom de anser att en oföränderlig teknik för att säkerställa transparens. Enligt Glencores VD, Ivan Glasenberg:
“Blockchain-tekniken erbjuder oss en aldrig tidigare skådad förmåga för spårbarhet i leveranskedjan. Genom denna pilot stöder vi utvecklingen av detta verktyg för våra kunder som försöker förstå och visa ursprunget till koboltenheterna i sina produkter ”
Samtidigt sa Glasenberg att spårbarhet inte var tillräcklig, eftersom andra aktörer i branschen skulle vara ansvariga för att förbättra koboltförsörjningskedjan.
Andra företag har också en blockchain för koboltspårning. Som rapporterad förbi BTCManager tillbaka i februari meddelade Polstar, ett svenskt bilmärke, att de använde blockchain-teknik för att spåra kobolt i sina bilbatterier. Andra stora biltillverkare gillar Volvo och Mercedes-Benz använd blockchain för förbättrad koboltspårning.
Gilla BTCMANAGER? Skicka ett tips!
Vår Bitcoin-adress: 3AbQrAyRsdM5NX5BQh8qWYePEpGjCYLCy4
[ad_2]
Source link