[ad_1]
Från inkomster i spelet till demokratisk speldesign förändrar Illuvium och andra decentraliserade spelplattformar själva grunden för online-multiplayer-spel. Här diskuterar vi tre innovationer genom vilka denna nya spelras förändrar spelindustrins dynamik.
Blockkedjor, decentralisering och spelrevolutionen
Den oöverträffade framgången med blockkedjebaserad decentralisering har gett säkerhet, autonomi, låga kostnader, transparens och manipuleringsmotstånd till ett brett utbud av lösningar och applikationer. Från decentraliserad ekonomi (DeFi), vård och styrning till utbildning, underhållning och tillverkning har blockchain och decentralisering förändrat hur världen fungerar.
Detsamma kan sägas om det decentraliserade spelutrymmet, en snabbt växande marknad som förändrar förlagsspelarnas dynamik, spelintäkter, intäktsgenerering, demokratiserat spelbeslut och mer.
För att förstå konsekvenserna av dessa förändringar kan vi titta på Illuvium, en öppen världs-RPG byggd på Ethereum blockchain. Illuviums unika styrningsmodell, tokenomics, incitamentstruktur och spelprotokoll ger spelare möjlighet, frigör outnyttjad potential och förändrar hela online-spellandskapet.
Här är tre anmärkningsvärda utvecklingar som centraliserade spelutvecklingsstudior och spelare bör se upp för.
Spelarintäkter
För att förstå hur banbrytande decentraliserade spelplattformar är, måste vi förstå de grundläggande intäkterna för centraliserade spelplattformar. På dessa plattformar går alla spelrelaterade intäkter – från det ursprungliga inköpspriset för spelet till alla köp i spelet – till spelets ägare. Decentraliserade spel har dock vänt paradigmet för att skapa demokratiska spelarfokuserade spel som flyttar denna maktbalans.
Med Illuviumtill exempel är spelekonomin inställd så att 90% av medlen från alla spelrelaterade inköp går tillbaka till spelarna. Ett av de största hindren för köp i appen eller i spelet är att sådana inköp tenderar att vara sjunkna kostnader och medföra ett riktat flöde av medel. Med andra ord, när ett köp görs går pengarna till spelägaren ensam och de köpta föremålen eller powerups kan vanligtvis inte användas för något annat än det ursprungliga syftet för vilket de köptes. Tokens, mynt, diamanter eller andra föremål i spelet, som en gång har använts, har konsumerats. Även med andra typer av köp i spelet representerar de sänkta kostnader för köparen om de inte kan handlas.
Medan traditionella spelutvecklare kanske undviker tanken att bara hålla 10% av spelintäkterna och omfördela 90% till spelarna, skulle de göra det bra att inse hur mycket mer villiga spelare skulle vara att spendera på spel om de visste att de kunde återvinna pengar / sälja artiklar efter det faktum. 10% av en mycket större paj kommer – tror vi – så småningom dvärgintäkter som kan genereras genom att hålla sig till centraliserade modeller.
Sådana lukrativa inkomstströmmar kan räcka till den genomsnittliga spelaren som försörjningskälla, och när spel och ekosystem blir mer och mer detaljerade, sammanflätade och mogna, förväntar vi oss att många nya inkomst-, handels- och investeringssynergier öppnas för spelare i detta utrymme.
Empowerment of True Ownership
Den andra revolutionära nya förändringen som decentralisering medför onlinespel är konceptet med äkta ägande av spelobjekt, oavsett om de är polletter, samlarobjekt eller NFT.
I de flesta spel äger spelare inte riktigt de saker de köper, hittar eller låser upp i spelet. Om du till exempel köper juveler i ett spel kan du bara använda dem för specifika ändamål, men du kan inte byta dem med andra spelare och inte heller sälja dem utanför spelet för fiat- eller kryptoinkomst. Dessutom kan spelägaren ensidigt ta bort objekten i spelet från ditt lager. Detta speglar inte äkta ägande.
På grund av detta är det ingen överraskning att svarta marknader har dykt upp där spelare försöker spela systemet genom att göra exakt vad centraliserade spelägare försöker förhindra, dvs handla med andra spelare och sälja sina spelartiklar var de än kan.
Med decentraliserade spel som Illuvium, spelare äger sina spelobjekt på samma sätt som de äger tokens eller tillgångar i plånböcker som de kontrollerar. Dessa artiklar kan säljas och handlas i spelet och / eller på tredjepartsbörser. Detta avskaffar olaglig aktivitet och kan till och med sänka driftskostnaderna genom att undanröja utgifter för tillsyn / bedrägeribekämpning.
Det intressanta här är att centraliserade spelutvecklare förbjuder äkta ägande av spelartiklar för att bibehålla kontrollen över dessa förtjänstpotentialer. Men de förbiser det faktum att spelare är mer benägna att spendera mer på spel i stället för att undvika de sjunkna kostnaderna för att göra ett engångsinköp i spelet i ett centraliserat spel där de ger spelare verkligt ägande över sina egna speltillgångar. den köpta artikeln har mycket begränsad nytta och kan inte användas någon annanstans, handlas eller lösas in för krypto eller fiat.
Decentraliserade spel som Illuvium ta saker ännu ett steg längre genom att kombinera äkta ägarskap med funktioner som inte ses med det typiska objektet i spelet eller samlarobjektet. Vi diskuterar nästa funktionalitet.
Funktionella NFT, objekt och samlarobjekt
Ny teknik börjar vanligtvis på en förutsägbar bana mellan start och massadoption. Under denna tid, när tekniken och marknaderna för den utvecklas, förnyar människor och hela ekosystemet växer. Exempelvis var DeFi-investeringar, lager-2-blockkedjor, off-chain-orakel och liknande utveckling endast möjliga när grunden för att utveckla högpresterande blockkedjor var uppnådd.
Inom spel har banan vi ser varit från skapandet av decentraliserade blockkedjor till skapandet av unika, samlingsbara och omsättbara föremål och NFT. Spel som är byggda på detta sätt kring omsättbara tillgångar som ägs av spelare betyder att spelare måste stimuleras att inte bara samla något och sitta på de saker som hoppas att de uppskattar i värde; snarare har samma objekt inneboende funktioner och kan användas på olika sätt för att tjäna ännu mer, till exempel genom att sätta in polletter i likviditetspooler eller handla unika föremål på börser eller sälja dem för krypto eller fiat.
Genom att lägga till dessa funktioner i spelobjekt kan spelutvecklare skapa helt nya ekosystem där spelare, utgivare, spelpartners, utbytesplattformar, aggregatorer, likviditetspooler och andra deltagare kan samlas för att växa ekosystemet och lägga till nya tjänster som ger ytterligare djup och värde för utrymmet som helhet.
Slutgiltiga tankar
Vi befinner oss fortfarande i de tidiga omgångarna av det decentraliserade spelutrymmet, men förändringar sker i snabb takt. Medan decentraliserade spel fortfarande bara representerar en liten bråkdel av spelbranschens totala värde, är värdepropositionerna för spelarcentrerade, blockchain-drivna spel som Illuvium är obestridliga. Medan världen klagar på förändring (till exempel i ekonomi via DeFi), för öppenhet och demokrati och mot censur och centralisering, är det nu att ta tillfället i akt för människor att återfå sin självständighet och skapa nya, egenägda och kontrollerade inkomstströmmar via banbrytande spel som Illuvium och andra.
Gilla BTCMANAGER? Skicka ett tips!
Vår Bitcoin-adress: 3AbQrAyRsdM5NX5BQh8qWYePEpGjCYLCy4
[ad_2]
Source link